maandag 21 juli 2008

Een tweede (vakantie) huis?

Inmiddels heb ik het boek the Number ("het Getal") van Lee Eisenberg gelezen. Boeiend vond ik, omdat het aantoont dat je op een bepaalde leeftijd (meestal 50+) toch gaat nadenken over de vraag; Zal ik genoeg geld hebben voor de rest van mijn leven?

Zijn persoonlijke verhaal over het Getal bleef onderbelicht vond ik. Maar wat me eigenlijk het meeste bijbleef was de vraag; Wanneer heb je voldoende geld voor een tweede (vakantie) huis. Misschien omdat ik het boek las tijdens mijn vakantie?

Want een eigen vakantiehuis is volgens mij iets waar iedereen wel aan denkt op het vakantieadres. Je vraagt je af, goh zou ik hier mijn eigen huis kunnen of willen hebben?

Wie denkt hier over na?
Heb je structureel geldproblemen en/of weinig geld, dan ben je bezig met overleven en heb je (nog) geen ruimte hier mee bezig te zijn. Ben je extreem vermogend, dan hoef je je geen zorgen te maken. Niet dat de vraag, wat is genoeg voor de rest van mijn leven, je niet bezig kan houden. Maar materieel heb je vaak alles wat mogelijk is en hoef je je niet af te vragen of een tweede(vakantie) huis haalbaar is.

Diegenen die hierover na denken zijn collega's, vrienden die genoeg geld hebben om na te denken over wat ze nodig hebben voor de rest van hun leven, maar ook weer niet zoveel geld dat ze zich zomaar een tweede huis kunnen veroorloven.

In een simpel rekenvoorbeeld geeft hij aan dat wanneer je nu een "comfortabel" leven leidt, dit wil zeggen, wonen op 1 plek, je eet/reist met mate, alhoewel beter dan de meesten etc, je jaarlijks EUR 40.000 - 80.000 aan inkomsten nodig hebt, wat resulteert in het Getal EUR 0.8-1.6 miljoen.

Leef je een "comfortabel plus" leven, dit wil zeggen je houdt van een wat luxer leven, de beter dan gemiddelde hotels/restaurants en hebt misschien een (klein) tweede huis etc. Dan heb je jaarlijks EUR 140.000 - EUR 160.000 nodig, wat resulteert in het Getal EUR 1.6 - 4 miljoen.

Maar het is en blijft voor een ieder maatwerk. De een kan immers met minder geld uit dan de ander. Een fijne boodschap vond ik in het boek: Het gaat niet om te hebben wat je wilt. Het gaat om te willen wat je hebt....

Maar tweede huis of niet, de hamvraag voor mij blijft: Gaat het Getal over waar we willen zijn of wie we willen zijn?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Patricia,

Leuk dat je net als ik het boek The Number hebt gelezen. Het is in een inspirerend boek wat je heerlijk aan het denken zet over de vraag: "How Much or What For?". Een belangrijke vraag die menig belegger niet voor zich zelf beantwoord. Daarom onvoldoende voorbereid bij een vermogensbeheerder aan komt. Het vermogen wordt dan niet dienstbaar aan het levensplan van de klant beheert met veel frustraties als gevolg.

Veel succes met je blog!!

Marcel van Leeuwen