donderdag 30 oktober 2008

Geld onder het matras bewaren?

Geld, wat doet het toch met ons? We zijn in Nederland vol van de kredietcrisis. En als we er niet vol van zijn dan zorgt de media wel dat we het worden!
Geld onder het matras bewaren? Lijkt me niet handig. Spreiden lijkt me verstandig, dat was ook al zo vóór de kredietcrisis. Als het zover komt dat het geld alleen nog maar onder het matras veilig is, dan zitten we met zijn allen in hetzelfde schuitje, en gedeelde smart is toch halve smart.....!

Nog erger vind ik persoonlijk dat we als Nederlanders op te 'grote voet' leven.
Volgens een rapport van het Wereldnatuurfonds dat gister verscheen hebben we als Nederlanders over 25 jaar twee complete aardes nodig om in al onze behoeften te voorzien. We doen ecologisch hetzelfde als financiële instellingen economisch hebben gedaan. We zoeken onmiddelijke bevrediging van onze behoeften zonder met de gevolgen rekening te houden
Wat betekent al deze onrust en beter nog, wat kunnen we eraan doen?

Mijn motto is verbeter de wereld en begin bij jezelf. Als ieder mens persoonlijk nu eens zijn of haar verantwoordelijkheid zou nemen dan zou de wereld er al een stuk aardiger uit komen te zien. Niet alleen thuis maar ook op het werk.

Wat kun jij als consument doen?
Een dag per week minder vlees eten? Gevolg, eten kan goedkoper zijn en minder vlees eten betekent minder CO2 uitstoot en dat betekent heel kort door de bocht een betere toekomst voor onze (klein)kinderen? Ik ben meteen maar mee begonnen. Ik hou van vlees eten, maar dan liever wat minder vaak en beter (biologisch) vlees.

Neem nu de aankomende sint en kersttijd. Een tijd van cadeaus en overvloed. Zouden we niet met wat minder bestedingen uitkunnen? Inderdaad minder voor de economie, maar hebben we niet al (zo)veel. Kijk eens rond in je eigen huis, naar het speelgoed van de kinderen. De apparatuur die je allemaal hebt vergaard afgelopen jaren. Kunnen we het doen met iets minder? En andersom gezegd, hebben we de afgelopen jaren niet teveel besteedt? Ik ben er al mee begonnen. Wat staat er eigenlijk allemaal in de speelgoedkamer. Wat kan hiervan weg en wat voegt nog echt iets toe?

Wat kun je als financieel adviseur doen?
Geef alleen adviezen die je ook aan je naasten en dierbaren (en jezelf!) zou geven. Wees eerlijk en laat zien wat voor kosten je rekent voor het werk dat je doet.
Hier ben ik ook als Life Planner dagelijks mee bezig.

Wat kost geen geld en gaat niet ten koste van het milieu en levert toch veel op?
Investeer wat tijd in relaties. Bel mensen op die je lang niet hebt gesproken. Ik las pas een stukje van de weduwe van de schrijver Glastra van Loon waarin zij aangaf dat iedereen die iemand in moeilijke tijden wil ondersteunen altijd zegt: je kan me altijd bellen. Maar je wil nu juist dat iemand jou eens belt! Hou dit eens in gedachten als je iemand aandacht wil geven.

Geen opmerkingen: